Markedsføring på Instagram

Dette innlegget går ut på hvordan en kan markedsføre gjennom Instagram. I et tidligere innlegg, forklarte jeg om hvilke digital markedsførings kanaler burde bedrifter satse på. Under det innlegget forklarte jeg litt om Instagram, og hvorfor det er bra å markedsføre gjennom Instagram. Jeg skal nå gå dypere inn i dette.

(Foto hentet fra Akari)
 

Publisering av innhold og biografi
Som oftest kan en legge ut bilder og videoer på sin Instagram profil. Når en lager en Instagram konto, har du muligheten til å lage en biografi til den profilen. Fleste velger f.eks. å skrive hvor de er fra, alder, mail osv. Influencere derimot kan legge ut alt i fra promoteringskoder med lenken til nettsider som de er sponset av. Dette er for at følgerne skal bli oppdatert på hva den personen driver med, ved å f.eks. publisere en video eller et bilde ang hva du har å tilby.

Innlegg og Story
Fleste av oss bruker Instagram til å dele ut bilder av hva vi gjør, hvor vi reiser, hvem vi er med osv. Flere bruker denne plattformen til å promotere varer/produkter av andre selskaper som de er blitt sponset av. Det er andre bedrifter der ute som velger å legge ut innlegg som er basert på produkter, kampanjer, andre jobbrelaterte informasjon som en kan trenge. Instagram storys er akkurat det samme, bare at de innleggene der varer kun noen i sekunder, etter det må du trykke inn på det igjen for å kunne se hva som står der. Det innlegget som er blitt lagt ut på Instagram story kommer kun til å være der i 24 timer. Følgerne som ser disse kan velge å svare tilbake eller reagerer tilbake på det du har lagt ut på Instagram story.

(Foto hentet fra Hegebergementwebs)

Tags/plassering
Når en planlegger å legge ut noe på Instagram, er det mulighet til at en kan tagge med merket, personen eller hva det skulle være. En har muligheten til å legge på en hashtag (@). Bruker du en hashtag som blir brukt ganske ofte kan det bli lettere for de som ikke har deg på Instagram, til å finne deg lettere gjennom hashtaggen. Det viktige er å sørge for at når du bruker hashtaggen, at det er relatert til det du legger ut. Det er mulig å kunne bruker flere hashtagger på det ene bilde. Plassering er ganske viktig, før du publiserer noe som helst, kan du velge plassering for å vise hvor du er fra osv. eller bruke det for å nå folk fra et annet sted, akkurat som bruken av hashtaggen. Geotags er en annen ord for plassering.

Bedriftskonto/influencere
Før du velger å gå gjennom alt dette. Er det kanskje greit å tenke på hvordan kontoen din skal være. Det beste er å bytte til en bedriftskonto. Det å bytte til en vanlig konto til en bedriftskonto er veldig lett. Ved å ha en aktiv bedriftskonto som er spesifikt etter en ung målgruppe, kan den personen som skal promotere varene sine få flere aktive følgere. Bruk av hashtag i tillegg er veldig viktig, når en skal promotere produktet sitt eller lage en konkurranse for eksempel

Oppsummering:

Instagram er blitt til en av de største sosiale plattformene i Norge. Ved å bruke denne digitale plattformen er det mulighet til å nå ut til en stor menge mennesker. Ved å bruke denne sosiale plattformen, er det lettere å markedsføre. Jeg vil sterkt anbefale å bruke denne plattformen til markedsføring senere ettersom man kan nå en stor målgruppe.  


One Reply to “Markedsføring på Instagram”

  1. Tilbaketråkk: acyclovir scammon baruffi

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *