Jobbintervju Case – Amnesty

Dagens blogginnlegg går ut på en caseoppgaven vi har fått. Denne hypotetiske caseoppgaven går ut på at vi har søkt som Markedsføringsspesialist i Amnesty International Norge. Arbeidet som Amnesty gjør, er å sørge for at alle får at mennesker får de menneskerettighetene som de andre landene.

(Foto hentet fra Amnesty)

Bruk av digitale kanaler
Amnesty bruker for det meste Facebook, Twitter, Instagram og Youtube hvor de stadig legger ut hendelser, budskap og nyheter. De velger å skrive ut på en lett måte slik at menneskene kan gå gjennom saken uten å måtte lese noe som kan ta dem en evighet. Dette fører til at de får inn flere følgere ved å ha kontakten med dem og kundene. Disse sosiale mediene er mest brukt i dag. Ved at Amnesty har valgt å fokusere på akkurat disse er fordi de vil øke synligheten. Ved å gjøre dette så kan Amnesty engasjere sine følgere og seere ved å spre budskapet sitt om menneskerettighetene med bilder eller overskrifter som kan gi oss følelser eller nysgjerrighet.

Kunderisen til Amnesty er basert på at alle mennesker har samme rettigheter uavhengig hvor en skal leve eller bo, og de vil stoppe maktmisbruket som skjer i de fleste land. Amnesty har en måte å fortelle historier til flere mennesker som skaper engasjement til de som leser innlegget eller ser på videoene. De får ikke støtte fra staten, så de er avhengig av medlemmene, og donasjoner for å kunne nå målet sitt. Folk kan støtte Amnesty på flere måter. Det kan være alt i fra donering av penger, kjøpe deres PRIDE-armbånd til 200kr, melde på SMS-aktiviteten som koster 15kr per aksjon osv.

(Foto hentet fra Amnestynesbru)

Måling og analyse i Google Analytics
Siden Amnesty er godt kjent som å hjelpe mennesker med rettigheter og sprer informasjon og historier om andre mennesker for å engasjere andre, er det nyttig å bruke Google analytics for å få oversikt over trafikken. Dette gir Amnesty oversikt på hvilke kampanjer folk engasjerer seg mest i ut ifra de digitale mediene de har, og de kan se hvilken av annonsene folk syns var mer dårlig. Ved å sjekke resultatene til de beste kampanjene så kan de se hva som må forbedres på neste gang, og hva de heller vil se mer av, hva som førte til mer donasjoner osv. Som nevnt tidligere er Amnesty avhengig av donasjoner, og penger de får inn og penger fra kunder ettersom de ikke tar imot penger fra staten, ved å endre på de dårlige annonsene i markedsføringskampanjene ved å  ta nye vurderinger, sikrer Amnesty at de ikke mister den donasjonen og støtten de får. Alt dette kan de oppnå ved å bruke Google analytics, da finner de ut hvilket innlegg som har mist besøkt, og da kan de sørge for at de de gjør forbedringer til neste gang.

Hvor Synlig er Amnesty? – SEO (Søkeroptimalisering)
Synligheten til en side har veldig mye å si. Det er avgjørende for at flest mulig finner deg. Ved at en kun søker «Amnesty» på Google, skal siden komme opp med en gang. Amnesty har jobbet med sin Søkeroptimalisering (SEO) som har gitt gode resultater. Ved å søke opp Amnesty dukker det opp 49,6 millioner resultater opp hos Google sin søkemotor.

(Foto hentet fra Google)

Jeg personlig mener Amnesty er veldig synlig, og lett å finne. Som du kan se på bilde, kommer Amnesty opp med en gang du søker på det. Ved å selv søke «hva er Amnesty» fikk jeg raskt opp det jeg trengte å vite om Amnesty. Disse nøkkelordene er nødvendige for de som søker opp det de trenger å vite når det kommer til organisasjonen.

Når det kommer til søkeroptimaliseringen, burde Amnesty legge mer vekt på søkeordene. Det fører til at søkerne kommer rett til det stedet de trenger. Sørge for at søkeordene er relatert til markedsføringskampanjene som er lagt ut.

Litteraturliste:
Amnesty (2021), Om Amnesty. Tilgjengelig fra: https://amnesty.no/om-amnesty (Hentet den 2. Juni 2021)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *