Vurdering av nettbutikken Zalando

I dette innlegget skal jeg ta for meg en vurdering av nettbutikken Zalando. Vurderingen jeg skal gå ut ifra er de 10 vurderingskriteriene fra Inevo.  Jeg kommer til å gå gjennom de ulike punktene og vurdere ut ifra min personlige mening.

Litt om Zalando

Zalando er et Europeisk selskap som ble grunnlagt i Berlin 2008 av David Schneider og Robert Gentz. Zalando selger alt i fra sko, klær, moteartikler osv. Selskapet har en omsetning på ca. 510 millioner euro.  Hovedkontoret deres ligger også i Berlin.

  1. Førsteinntrykk:

Førsteinntrykk har mye å si på hvordan en vurderer noe. Det er ikke kun mennesker som gir deg førsteinntrykk, men også nettsider når du velger å besøke det for første gang. Er førsteinntrykket dårlig kan du regne med at kunden ikke engang gir nettbutikken din en sjanse. (Ødegard, 2020)

For å se om førsteinntrykket er godt, kan man sjekke om kunde om kunden kan svare på disse tre enkle spørsmålene i løpet av fem sekunder.

  • Har jeg kommet til riktig sted?
  • Hva er det jeg kan gjøre her?
  • Hvorfor skal jeg handle her?

Dette er det første du ser når man går inn på Zalando.no

(Foto hentet fra Zalando)

Nettsiden gir en ganske bra oversikt, den gir deg flere utvalg av produkter du kan trenge. I tillegg til et søkefelt hvis du er så uheldig og ikke finner det du skal ha. Logoen kommer ganske tydelig frem, ved at den er plassert øverst i midten. Til venstre velger den å fortelle deg at det er 100 dagers åpent kjøp, og gratis frakt/retur av varen en velger å kjøpe.
Selve kontaktinformasjonen derimot er vanskelig å finne. Å komme i kontakt er ikke like lett, og litt mer komplisert.

(Foto: Zalando)

For å komme i kontakt med Zalando, kan man sende dem via e-post ved å fylle et kontaktskjema med kommentar. Noe Zalando kunne ha forbedret på er hvordan man kan komme i kontakt med dem. Chatbot eller en form for kundeservice man kan ringe til.

2. Synlighet:
Dette punktet går ut på om butikken er lett å finne. Her spiller både Search Engine Optimizing (SEO) og Search Engine Marketing (SEM) inn. Disse to faktorene spiller en viktig rolle. (Ødegard, 2020). Søker du Zalando på nettet, kommer du direkte til nettsiden deres, men ikke produktene.

(Foto: Google)

Ved å trykke på «Shopping», får man opp noen av produktene. Det som er positivt med dette er, hvis du er ute etter noe spesifikt. Kan man bare søke opp «Sko – Zalando» eller «Nike-hettegenser», ved å gjøre dette, kommer det opp noe av det du kan trenge. Ved å bruke Google Shopping litt mer, øker dette synligheten til Zalando.

(Foto: Google Shopping)

3. Brukervennlighet:

Menyen til Zalando er enkel å buke. De ulike kategoriene til de ulike produktene står der. Ved å trykke på Sko for eksempel så kan du velge hva slags type sko du skal ha, alt i fra sportssko til tursko.

(Foto: Zalando)

Man kan se at Zalando lar deg velge summen på prisen du tenker å ca. Bruke. Skostørrelse, merke på skoen, fargen og masse mer. Det man kan også gjør er å søke direkte på det du tenker å kjøpe, og da kommer du dit med en gang. Det er en veldig lett og enkel prosess. Brukervennligheten til Zalando er veldig bra. Den er veldig lett å bruke på
Pc´en din, og Zalando Appen.

4. Kjøpsprosessen:

(Foto Zalando)

Kjøpsprosessen til Zalando er veldig enkel å benytte av seg. De leverer gjennom Postnord, da får man valg mellom å få pakken helt hjem eller til din nærmeste butikk som har Postnord. Velger du helt hjem, kan man forvente et lite ekstra gebyr, ellers så er det gratis om du vil hente det på din nærmeste Meny butikk for eksempel.  

(Foto: Zalando)

Betalingsprosessen gir deg flere alternativer på hvordan du vil betaler for produktet. Du får valget mellom kort, Paypal eller faktura hjem. Alt er gratis å benytte og det trekker deg ikke en eneste ekstra krone.

Jeg selv mener dette er en enkel og bra løsning for å betale. Frakt mulighetene er veldig fleksibel, man kan velge den nærmeste butikken som har en Postnord stasjon, og bare henter den der. Det eneste jeg kunne ha likt mer var om det ikke kostet ekstra for å få pakken hjemover.

5. Hastighet/teknologi:

Det viser seg at en av fire forlater nettsiden hvis det tar lengre enn fire sekunder å laste inn siden. En rask nettside er veldig viktig hvis en skal beholde kundene sine. Google er også opptatt av at nettsidene skal laste raskt. Dette er en rangeringsfaktor, noe som betyr at om du ønsker å rangere høyt i organisk søk betyr hastigheten noe. (Ødegård, 2020).  Ved å bruke Google PageSpeed Insights tool, kan den sjekke hvor fort hastigheten til nettsiden går, og hva slags forbedringer den trenger.

(Foto: Pagespeed Insights)

At det er mennesker fra flere land som bruker nettsiden til Zalando for å kjøpe seg klær, synes jeg at dem burde sette litt fokus på å gjøre nettsiden raskere.

6. Kundetilfredshet:

I nettbutikken er det mulig å se anmeldelsene fra kunder på produktene deres. Dette hjelper usikre mennesker til ville handle når de ser alle disse fornøyde kundene. Dette fører også til at de nye kundene blir mindre skeptiske i tilfelle det er første gangen de skal kjøpe produktet på Zalando. Dette er noe jeg ser som positivt, dette fører til flere mennesker velger å handle her fordi de vet hvor trygt det er å kjøpe fra denne nettsiden.

(Foto Zalando)

7. Trygghet:
Zalando er en veldig kjent nettside, som blir brukt i flere land. Dette skaper trygghet hos kundene. Betalingsløsningene til Zalando sier i seg selv også. De gir deg et alternativ med at du kun får en faktura hjem, og gir deg valget om å betale etter produktet har kommet hjem til deg. I tillegg får du sporing på pakken din, da vet du hvor den er hele tiden.

8. Kundekommunikasjon:
Som tidligere nevnt, er det ikke så lett for kunder å komme i kontakt med de på Zalando. Dette gjør man via E-post, og fyller ut et skjema.

(Foto: Instagram)

På Instagram er det litt mer annerledes, her kan man se at på instagramprofilen deres. Instagram kontoen til Zalando har 1,2 millioner følgere, og her velger de å svare tilbake på de som kommenterer på bildet. Dette er en fin måte på å få dem til å holde i kontakt med kunder som kan være misfornøyde eller som vil gi positive tilbakemeldinger.

9. Priser/utmerkelser:
Dette fant jeg dessverre ikke hos Zalando. Hvis nettbutikken har vunnet noen priser er det kanskje fint å vise disse frem. Det øker tryggheten for de nye kundene som tenker å handle. (Ødegård, 2020). Zalando ble kåret til årets nettbutikk i 2018.

10. Konsept og strategi:
Hvilke strategi har du og hvordan kommer du med den? Strategien din burde være enkel å forstå og være godt kommunisert. Strategien din burde komme tydelig frem gjennom konseptet ditt. Det Zalando prøver å vise kundene sine at de har alt en kan trenge uten å måtte gå til butikken for å handle det, om det skulle være sko, klær, smykke til store og små. Zalando gir deg ulike tilbud og rabatter hele tiden for de varierende kategoriene. Dette jeg ser på noe som positivt. Zalando velger å sende mail til sine kunder med rabattkode noen av gangene, og for de første som velger å registrere seg så velger de å gi ut en 10% rabatt kode på første handel.

Konklusjon
Nettbutikken til Zalando er en bra siden jeg anbefaler sterkt å besøke. Utvalget de tilbyr er ganske stort. Personlig syns jeg at det er lett å komme frem til det du skal ha eller leter etter. Denne nettbutikken vil jeg gi en terningkast 5/6. Nettbutikken er bra, men kan forbedres, spesielt rundt kundeservicen og hastigheten på nettsidene deres

Litteraturliste
Zalando (2021) Jobs, Tilgjengelig fra: https://jobs.zalando.com/en/ (Hentet den 19. April 2021)
Ødegård, Even. (2020) Hvordan vurdere din nettbutikk. Tilgjengelig fra https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/ (Hentet den 19. April 2021.

One Reply to “Vurdering av nettbutikken Zalando”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *