Hvordan skaffe seg en relevant mentor?

Dette blogginnlegget handler om mentorer. Hvis du har en veileder eller som gir deg rådgivning, kan man kalle det for en slags mentor. Mentor er en som hjelper deg med å gi deg tips eller forslag med hjelp du kan trenge. Det er en mentor du går til for å lære eller ta de rette valgene du selv er kanskje usikker på. Jeg skal ta for meg hvorfor det er lurt å få seg en mentor, og kort forklaring om et kurs som heter First Round. Dette kurset er laget av Paul Pesek, og det omhandler hvordan en kan etablere sitt eget nettverk. Dette kurset har 8 moduler med en del informasjon som er ganske nyttig om hvordan en kan etablere sitt eget nettverk.

(Foto hentet fra: Innovasjonnorge)

Første modul: Din profesjonelle identitet:

Denne modulen handler om hvem du er som student eller en nylig profesjonell. Selv om du har nylig fått en bachelorgrad, er man enda ikke ferdig utlært. I First Round kurset blir vi forklart at studenter er allerede i gang med å bygge sin profesjonelle identitet. I denne modulen så blir det nevnt fem kvaliteter som er viktig når det gjelder oppsøking av mentor eller hvordan du skal komme i kontakt med den personen du vil nå. De fem kvalitetene er:

  • Empati – Se perspektivet til den du prøver å oppsøke hjelp fra.
  • Nysgjerrighet – vis den du oppsøker at du er interessert i erfaringen og opplevelsene vedkommende har vært borti.
  • Takknemlighet – Vis den du oppsøker at du er takknemlig for at vedkommende velger å bruke sin tid på deg
  • Relevanse – forklarer hvorfor du valgte å ta kontakt med vedkommende og hvorfor samtalen var så nyttig for deg
  • Respekt – Behandle personen slik du ville ha blitt behandlet av andre når de hjelper deg.

Andre modul: Bruke LinkedIn for å finne mentor
LinkedIn er en sosial plattform som blir brukt til å bygge nettverket sitt ved å knytte kontakt med flere mennesker i ulike eller samme bransjer. Disse valgene er bra å ha når det kommer til valg av yrke eller utdanning. Denne modulen viser at det er fire veier å finne kontakter på:  

  • Perfect overlap – En person du kan identifiserer deg med, og som du allerede har i ditt nettverk fra før. Det kan være en som har studert det du studerer eller går samme linje som deg.
  • Great overlap – Dette kan være en person som har likheter til det du studerer eller jobber, men det ligger en forskjell.
  • Similarities – Dette kan være en person som har studert det samme som deg, men er i et selskap du ønsker å jobbe.
  • Someone interesting – Dette kan være en person du tenker kan være interessant og nussgjerrig på hva de kan lære deg.
(Foto hentet fra georgeratchford)

Tredje modul: Bruke LinkedIn til å ta kontakt

Modulen beskriver at det er forskjeller mellom å komme i kontakt med noen på LinkedIn eller e-post. Når du skal komme i kontakt med noen så er dere fortere å benytte LinkedIn. Mail kan man se mer som formelt ut, mens på LinkedIn så blir det mer «Casual» å bruke hvis du skal komme i kontakt med noen. Når du skal sende en melding til personen du prøver å komme i kontakt med, forklarer denne modulen at det skal være tre følgende faktorer som burde inkluderes:

  • Who – Hvem er du?
  • Why – Hvorfor velger du å ta kontakt?
  • What – Hva er det du lurer på eller trenger?

Fjerde modul: Koordinering
I denne modulen, blir det forklart hvordan en kan koordinere til en god samtale, og hvor viktig det er. Ved å ha en kort og enkel samtale vil det forkorte tidsbruken, og det er ikke alltid alle som har så god tid til lange samtaler. Skal du lage en melding så bør den unnegolde en liten introduksjon, med når og hvor det passer, og hvor det er best for vedkommende å komme i kontakt med deg på.

Femte modul: Navigasjon
Du skal bruke fem kvalitetene som ble nevnt i første modul. Ved å bruke disse under en samtale så kan man navigere seg til den ideelle samtalen.

Sjette modul: Være profesjonell
Når du skal ta kontakt så må du opptre som om du skulle være en profesjonell. Det beste er å kort introdusere seg med den relevante informasjonen om deg selv, og det er fem punkter som kan hjelpe deg: Hvem er du? hva slags ferdigheter og interesser har du? Forklar din nåværende karriere, hvor langt du er kommet, og hva du ønsker å oppnå med denne samtalen.

Syvende modul: Research

Når du skal kontakte din mentor, er det best å være forberedt. Undersøke litt om den bedriften, og lese opp den informasjonen du trenger om bedriften før du tar kontakt. I denne modulen er det tre kategorier av spørsmål som er lurt å tenke over

  • «The Main Question» – Dette spørsmålet bør omhandles om hvordan bedriften er endt opp der de er i dag.
  • «The second set» – Dette spørsmålet bør handles om hva arbeidet består av, hva slags utfordringer de kan ha, hva er det best å lære i bedriften.
  • The third set» – Spørre om relevante tips eller råd fra mentor.

Åttende modul: Bygge relasjon

Etter å ha hatt samtalen med en mentor som har gitt deg den veiledningen du trenger som kan føre deg til drømmejobben du vil ha, er det viktig at du takker for veiledningen. Etter en lang interaksjon med mentor så bør du sende en mail der du forklare hvor takknemlig du er for rådene og læringen du har fått.. Du kan forklare hvor langt du har kommet ved hjelpen av mentoren. Av å gjøre dette får mentoren til å ville hjelpe deg neste gang du skulle trenge veiledning fra vedkommende. Dette skaper en langvarig relasjon.

Konklusjon:

Dette kurset har vært veldig lærerikt og relevant. Kurset har gitt meg et nytt syn på hvordan jeg skal gå frem senere om jeg skal komme i kontakt med andre bedrifter eller mentorer senere. Dette kurset har fått meg til å skjønne at jeg ikke burde være redd om jeg skal prøve å komme i kontakt med andre mennesker.

Litteraturliste:
Pesek, Paul. Tilgjengelig fra: https://first-round.teachable.com/ (Hentet den 12. April 2021)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *