Filterbobler og Ekkokammer

Internett har utviklet seg til å bli stor del av hverdagen vår. Et av de største problemene med utviklingen av internett er ekkokammer og filterbobler. Du tenker deg, hva er dette? I mitt forrige innlegg hvor jeg snakket om Vipps som plattformtjeneste, forklarte jeg litt om transaksjonskostnader. For at de skal kunne redusere transaksjonskostnader bruker de filtersystemer. Disse filtersystemene hjelper oss ved at vi kommer oss hurtigere til det vi trenger eller skal søke etter ved hjelp av algoritmer. Disse algoritmene kalles filterbobler og ekkokamre. Jeg skal gå dypere på hva dette er og hvordan dette dukker opp.

(Bilde hentet fra communics)

Hva er filterbobler?

De fleste av oss bruker sosiale medier daglig. Vi er enten på Instagram, Facebook, Snapchat osv. Vi kommenterer, deler eller liker andre innlegg. Mens du går gjennom alt dette dukker det kanskje opp annonser, artikler og produkter du kanskje har snakket om med andre eller søkt opp på mobilen eller pcen. Grunnen til dette er fordi det er algoritmene som velger de vi ser på. Som jeg nevnte, det du har søkt opp tidligere blir lagret i data om oss. Den sorterer informasjonen vi som brukere søker etter, basert på informasjonen om oss. Algoritmene bruker disse dataene og velger hva du skal få opp som annonser på sidene du er inne på, fordi dette er noe du tidligere har søkt opp. Algoritmene velger også å filtrere bort det du kanskje ikke har behov på å se. Isteden for at du får opp nyheter om hva som skjer i verden, så får du heller opp en video på hvordan du kan få mer skjeggvekst. Begrepet filterboble ble introdusert av forfatteren og internettaktivisten Eli Pariser i boken The Filter Bubble i 2011. Tilpasningen skjer ut ifra informasjon som vi har tidligere søkt på. Alt i fra hvor vi har klikket, plasseringen vår, er også med på å styre informasjonstilgangen. Slik skreddersys søketreffet vårt ut fra det den algoritmen som innholdsleverandøren bruker finner at er det beste søkeresultatet for oss. Den informasjonen vi får er tilpasset det innholdsleverandøren allerede vet om målgruppen vi tilhører, våre interesser og meningsfeller.

Denne videoen under forklarer kort hva filterbobler er

Ekkokammer

Et ekkokammer vil si at en oppfatning eller ide blir forsterket gjennom at det blir bekreftet og repetert. Man kan si at ekkokammer er som et rom som bekrefter det du mener, og det blir mindre rom for meninger i mot. Hvis du hadde en mening om hva som skjedde på en fotballkamp, er det som regel alltid to sider av en sak. Hvis du står for det du sier om en sak, og bryr deg ikke om det de andre har å si kan tyde på at du er i et ekkokammer. Samme med sosiale medier. I facebook-gruppa til fotballaget ditt eller det politiske partiet du engasjerer deg for, vet du at alle som er der har like verdier og holdninger som deg. Dette kan forsterke disse meningene og holdningene som kan føre til at det blir gjentatt igjen og igjen. Hvis en annen kommer og mener noe annet så kan det føre til motstand fra den andre gruppen og vil være ekskludert fra ekkokammeret.

(Bilde hentet fra theconversation)

Hva er konsekvensene av ekkokammer og filterbobler?

Jeg har nevnt tidligere at det har vært mye positivt med utviklingen av internett, men det er også noen negative sider med det. Filterbobler og ekkokammeret er gode eksempler på det negative med internettet og kan være dårlig for samfunnet vårt. For digital markedsføring kan dette treffe dem på en negativ måte. Markedsførerne sin jobb er å skreddersy informasjon til oss mennesker. Dette får de ikke gjort ettersom algoritmer får deg til å få begrenset informasjon og filtrerer vekk det de tror ikke er nødvendig. Dette for oss til å miste fornuftige valg. På en annen side er det positivt med filtrering fordi det fører til at det er enklere å drive med en bestemt markedsføring. Det negative med filterboblene og ekkokammeret er at vi ofte ikke får sett andre muligheter. Den bare gir oss de algoritmene som er kalkulert for oss, og hvordan den informasjonen skal nå oss. Jeg personlig liker å se nye ting hele tiden, jeg liker ikke å tenke at algoritmene bestemmer hva jeg skal se eller kjøpe.

Referanser

Referanser:

Orgeret Skare, K. (2020). Filterboble. Tilgjengelig fra: https://snl.no/filterboble (Hentet: 27. Januar 2021).

2measteffen.weebly.com. Ekkokammer og filterbobler. https://2measteffen.weebly.com/ekkokammer-og-filterbobler.html (Hentet: 27. Januar 2021).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *