AR og VR: Den virtuelle virkeligheten

(Bilde hentet fra Techworldmania)

Denne uken har vi fått i oppgave å snakke om teknologi. Hvordan er utviklingen, og hva slags konsekvenser kan den ha? I dette innlegget så har jeg valgt å ta for meg utviklingen av AR og VR og hva slags fordeler eller ulemper dette kan medbringe for oss. Forelesningen ble presentert av Arne Krokan den 15.01, da begynte vi gå litt mer i gjennom forskjellige teknologiske løsninger som blir brukt i dag. Alt i fra at vi kan 3D-printe organer som kan brukes i erstatning for ekte organer fra mennesker, og hvordan AR og VR teknologi blir brukt i hverdagen vår. Teknologien har utviklet seg så mye at alle har nå tilgang til å benytte seg av både VR og AR. Du tenker nå, hva betyr VR og AR?

VR står for «Virtual Reality» som betyr virtuell virkelighet. Du har jo sikkert sett slike kule briller mennesker bruker på TV reklamer, filmer eller som venner bruker til spill. Når man bruker disse brillene er det som å ha en egen kinosal på hodet ditt, der du selv er med på hva som foregår i f.eks. videoen eller spillet. Bruken av VR får deg til å oppleve verden fra en annen persons perspektiv og ser 360 grader. Dette får deg til å føle at du faktisk opplever og er til stede i det som skjer i spillet eller videoen. AR står for (Augmented Reality) som betyr utvidet virkelighet. Du tenker deg sikkert at du aldri har brukt AR før, men det har du faktisk mest sannsynlig. Snapchat filtrene som du kanskje bruker ofte er faktisk AR.

(Foto privat)

Et annet eksempel er Pokemon Go der du går rundt og fanger Pokemon rundt området ditt. Den har også en AR-funksjon. Der har du en Pokemon som blir plassert rett foran i omgivelsene dine, på mobilskjermen din. Det er mange apper som bruker slike AR-funksjoner. Den dag i dag så trenger en kun en smart-telefon til å kunne bruke det AR har å tilby. Det finnes til og med Smart-briller som har implementert bruken av AR.

(Foto hentet fra pokemongohub.net)

Hva kan AR og VR brukes til?

Utviklingen av VR har blitt så stort at det nå også blir brukt til utdanning og kompetanseheving. Bruken av VR får deg til å oppleve verden fra en annen persons perspektiv, og kan se 360 grader inne i spillets omgivelser. Dette får deg til å føle at du faktisk opplever det som skjer på spillet. Senere kommer vi til et punkt der AR blir brukt til noe større. Det er så mye en kan gjøre med bruken av AR. Noen gode eksempler på dette er barn. Bruken av VR kan fungere som en god måte å lære dem opp, når det kommer til digital undervisning hjemmefra. Se for deg Zoom digitalt med VR på hvor du også kan utføre oppgaver samtidig på en kulere måte. En annen ting som er en fin idé, er for de eldre. Når eldre mennesker kommer til en viss alder, svekkes mange fysiske evner som gjør at de ikke er i stand til å utføre aktiviteter de en gang likte å holde på med. Mange eldre bor på gamlehjem med begrensede muligheter og lite aktivitetstilbud eller besøk. Det er derfor en ide at de kan bruke VR, med tilpassede spill eller aktiviteter rettet mot eldre. For eksempel at de kan oppleve å være i andre land, gå turer, prøve nye typer sport gjennom VR. Et annet eksempel er at de kan oppleve de unge dagene sine på nytt. Om eldre fikk muligheten til å ha slike opplevelser virtuelt, hadde det vært utrolig bra for deres psykiske helse. Samtidig uten noen form for konsekvenser som kan være skadelig. En annen ting er for de fengsel innsatte, at de kan isteden for å måtte råtne i en celle, så kan man bruke den tiden på at de sitter i VR realiteten og kan lære gjennom dette, og bruker dermed tiden på noe fornuftig. Mulighetene er altså mange.

Bruken av AR er veldig nyttig. Ved bruk av smartbrillene eller smarttelefonen får du opp ting rundt deg når du bruker dem. Du kan få f.eks. opp informasjon av gatene, bygningene, og hvor du selv er. AR er omtrent som 3D. Når du ser på film eller er på kino, så ser du at noe kommer «ut av lerretet» mot deg. AR er akkurat det samme. Du ser noe er der, men du får ikke tatt på det. Bruken av AR kommer til å utvikle til et punkt der smarttelefoner ikke kommer til å være et behov lenger. Med det så mener jeg at utviklingen fører til at du for eksempel kan få satt en implantasjon av en chip på armen din, som kommer da til å være den nye telefonen din. Da kan du selv se det som er rundt deg. Man kan da bruke denne chippen på armen til å ringe, se videoer for eksempel, eller gjøre alt annet som du gjør i dag på en vanlig smarttelefon. Ved å bruke smart-briller så kan AR brukes til kirurgi eller andre former for operasjoner, du får opp en instruksjon ved øyet ditt hvordan skal gå og hva du skal gjøre under operasjonen som kan gjøre ting mye lettere.  

Hva kan AR og VR brukes til i Norge?

I dag er ikke AR og VR så utbredt her i Norge enda, sett bort i fra på telefon og smartbriller som er globalt. Bruken av VR går mest på spill akkurat nå, men en artikkel fra forskning forteller at Høgskolen i Innlandet driver på å utvikle et nytt nettstudium i form for VR og AR for næringslivet. Dette er for å vise hvordan digitale applikasjoner fungerer og hva slags potensial dette kan ha, samt hvordan det kan hjelpe bedrifter hvis det blir brukt riktig.

Konsekvenser ved bruk av AR og VR

Du kan tenke deg at det er mye positivt med AR og VR, og ja det er det – men samtidig så er det ulemper med dette også. Teknologien utvikler seg stadig, og det gjør både AR, og VR. Som jeg nevnte så er bruksområdene til AR teknologien stort og kan brukes til mye. Dette kan senere føre til at vi blir kvitt smarttelefonene våres siden alle velger å implantere en chip på enten armen eller ved øyet som fører til at mobiltelefoner blir en greie fra fortiden. Bruken av VR kan trolig føre til avhengighet blant brukerne. Hvis man er mye i den virtuelle verden, kan det hende man ikke vil ut derfra igjen siden man synes ting er bedre der enn i den virkelige verden.  

Den virtuelle verden kommer til å ha en stor påvirkning for oss alle i fremtiden. Dette er noe jeg ser frem til. Kommer dette til å påvirke arbeidslivet vårt? Kan de som er i den virtuelle verden plutselig sitte fast og aldri komme ut av det igjen? Dette er noe vi må bare vente å se på

– Josef

Referanser:
Eidem. M (2018). Alt du trenger å vite om VR og AR. Tilgjengelig fra:
https://www.dn.no/teknologi/morgendagens-naringsliv/vr/ar/alt-du-trenger-
a-vite-om-vr-og-ar/2-1-314660 (Hentet: 18 Januar 2021).

Høgskolen i Innlandet (2019) Utvikler nettstudium i VR og kunstig intelligens for næringslivet. Tilgjengelig fra:
https://forskning.no/hogskolen-i-innlandet/utvikler-nettstudium-i-vr-og-kunstig-intelligens-for-naeringslivet/1356483 (Hentet: 18 Januar 2021).

Krokan A. (2021) https://www.krokan.com/arne/

NTNU. (2020) Tilgjengelig fra: https://www.ntnu.no/eit/ped3801 (Hentet 18. Januar 2021).

One Reply to “AR og VR: Den virtuelle virkeligheten”

  1. Hei Josef!

    Flott innlegg! Du skriver godt, forklarer med gode eksempler og har med fine bilder. Tekststruktur har du dessuten på plass + et stort bonus at du har inkludert et bilde som du har tatt selv for å demonstrere et eksempel! Helt topp 😀 Jeg ser også at du har brukt hyperlinking i innlegget ditt – fortsett sånn 😀

    Det eneste jeg savner i dette innlegget er en kilde som støtter din teori om avhengighet ved økt bruk av AR og VR. Det finnes nemlig noe forskning som støtter det, så jeg anbefaler å gjøre litt research. Husk at det også går an å bruke kilder på andre språk enn bare norsk 🙂

    Jeg henviser til min forrige kommentar om din komplette kildeliste (referanser). De bør struktureres slik du hadde gjort det til en eksamen (ikke bare med link, men altså etternavn, evt fornavn, dato og tittel på artikkel). Det gjør at listen ser komplett ut 🙂

    Godt jobbet! Jeg gleder meg til å følge deg videre 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *